Процес навчання повинен бути організований так, щоб зорієнтувати дитину на досягнення нею цілей, які вона сама собі поставила. Тоді навчання матиме благотворний вплив на весь її духовний розвиток, особливо на розвиток її волі. Звичайно ж, зараз навчання побудоване так, що не учень, а вчитель ставить цілі і при цьому показує навіть і способи їх досягнення.
Розвиток особистості — це одне з найважливіших завдань сучасної фізичної освіти, що може бути реалізовано за умови, коли створено необмежені можливості для діяльності та самовдосконалення. Серед інноваційних методик і технологій метод проектів посідає чільне місце, тому він запроваджується у навчально-виховний процес школи.
Метод проектів дозволяє розв'язати багато завдань фізичної освіти школярів:
- реалізація учнями як дослідницьких, так і практичних завдань дає їм можливість почуватися особистостями, причетними до справ суспільства;
- учні, виконуючи проекти, виробляють навички комунікації із зовнішнім світом, спілкуються з учителями, адміністрацією школи, органами місцевого самоврядування, бібліотекарями, керівниками архівів тощо;
- метод проектів розвиває творчу думку та навички роботи з джерелами інформації, а також є тим середовищем, у якому учні набувають сил, упевненості, а ситуація успіху може стати відправною точкою для подальшого саморозвитку у власних очах.
Перш ніж розпочати проект, слід відповісти на запитання:
- Навіщо, для чого він створений?
- Наскільки новим є бачення проблеми?
- Наскільки проект відповідає вимогам часу?
- Чи придатний він для втілення?
- Чи завершений, готовий до реалізації?
Під час вивчення фізики метод проектів дозволяє поєднувати теоретичні знання з їх практичним застосуванням (особливо для розв'язання конкретних проблем довкілля).
План навчального проекту повинен мати такі складові частини:
- Автор навчального проекту
- Прізвище, ім’я, по батькові
- клас
- Опис проекту
- Назва проекту
- Основні питання (ключове питання, тематичні питання)
- Стислий опис
- Навчальний предмети
- Класи (до п.4)
Планування реалізації проекту
- Поділ учнів на групи. Кожна група (учень) отримує завдання за темами
- Визначити час виконання проекту (два тижні - місяць)
- Обговорити з учнями майбутню форму подання результатів проекту
- Ознайомити учнів з критеріями оцінювання їх роботи в проекті
- Проглянути разом з учнями відібраний для проекту матеріал, надати рекомендації для подальшої роботи
- Організувати самостійну роботу учнів у проекті
- Зробити фотографії учнів за роботою
- Призначити учнівську конференцію, присвячену проекту
- Запросити адміністрацію школи, батьків, учнів та гостей на конференцію
- Оцінити учнівські проекти згідно зі складеними формами оцінювання (вхідні знання та навички, використовувані матеріали та ресурси, програмне забезпечення, друковані матеріали, додаткове приладдя та витратні матеріали, ресурси інтернету)
- Обговорити отримані результати проекту в цілому, отримати відгуки про те, наскільки вдалим він був (ваші власні висновки, висновки учнів, батьків, тощо.)
- Включити результати цього проекту в наступні уроки свого навчального предмета, для яких основні питання проекту є важливими
Після завершення проекту в учнів:
- Відбувається усвідомлення можливостей використання комп'ютерних мереж і систем, комп'ютерного моделювання технічних засобів і процесів;
- формуються:
- знання соціальних, правових та етичних аспектів інформатизації суспільства; можливостей використання програмного забезпечення комп'ютера в навчальному процесі; особливостей різних технологій програмування, сутності процедурного й декларативного програмування;
- уміння користуватися комп'ютерними мережами і працювати з комп'ютерними системами різного призначення; застосовувати комп'ютерні засоби у проектній діяльності; адекватно добирати програмний засіб як інструмент пізнавальної діяльності;
- формується система знань з основ природничих наук, необхідна для адекватного світосприймання та вироблення уявлення про сучасну природничо-наукову картину світу. Вони опановують науковий стиль мислення, усвідомлюють способи діяльності і ціннісні орієнтації, які дають змогу зрозуміти наукові основи сучасного виробництва, техніки і технологій, безпечно жити у сучасному високотехнологічному суспільстві і цивілізовано взаємодіяти з природним середовищем
|