Мета: сформувати поняття кількості теплоти як фізичної величини, що
характеризує зміну внутрішньої енергії при теплопередачі; дати учням
уявлення про питому теплоємність речовини, навчити обчислювати
кількість теплоти, одержаної чи відданої тілом при нагріванні або
охолодженні;
розвивати самостійне, логічне та творче мислення учнів, вміння порів-
нювати, узагальнювати, систематизувати, робити висновки;
виховувати спостережливість, уважність, акуратність, працелюбність
учнів; вміння раціонально використовувати робочий час, цікавість до
фізики
Обладнання: наочні таблиці, мультимедійний проектор, роздатковий матеріал
Тип уроку: урок вивчення та засвоєння нових знань
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Вступне слово вчителя
Якщо у слові - початок,
то в числі - продовження свідомості
Д.І. Менделєєв
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів
Кросворд з повторення теми «Динаміка» – ключове слово «Температура»
Використовуємо метод «Асоціативний кущ» до ключового слова:
- температура
- тепловий рух
- кінетична енергія
- внутрішня енергія
- зміна внутрішньої енергії
- робота
- теплопередача
- види теплопередачі
ІІІ. Оголошення теми уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Кількість теплоти — це енергія, яку тіло отримує (або віддає) під час теплопередачі.
Проводимо навчальне дослідження: від чого ж залежить кількість теплоти, необхідна для нагрівання певного тіла?
- Учень розповідає про домашній експеримент і робить висновок:
Більшу кількість води треба нагрівати довше, тобто в разі теплопередачі треба надати їй більшу кількість енергії. (Дуже добре, якщо учень скаже, що для нагрівання більшої маси води потрібна більша енергія, якщо ж буде наполягати на об'ємі, можна обговорити факт зв'язку між масою та об'ємом певної речовини, звернути увагу на більшу зручність виміряти саме масу для будь-яких речовин і домовитися в подальшому звертати увагу саме на масу речовини, а не на її об'єм)
Висновок: кількість теплоти, необхідна для нагрівання тіла, залежить від маси тіл
- Проводимо уявний експеримент, посилаючись на життєвий досвід учнів:
якщо однакові маси води з однаковими початковими температурами нагрівати на однакових нагрівниках, але до різних температур, більша кількість теплоти, тобто більша енергія знадобиться в тому випадку, в якому маємо більшу різницю температур.
Висновок: кількість теплоти, необхідна для нагрівання тіла, залежить від різниці температур.
- Проводимо експеримент ( дослід № 1)
Нагрівання води й олії для демонстрації їх різної питомої теплоємності
Висновок: кількість теплоти, необхідна для нагрівання тіла, залежить від роду речовини.
Загальний висновок:
Кількість теплоти, необхідна для нагрівання тіла (або виділена тілом під час охолодження), залежить від роду речовини, із якої складається тіло, від маси цього тіла та від зміни його температури.
С – питома теплоємність – це фізична величина, що показує яка кількість теплоти потрібна для нагрівання на 10С речовини масою 1кг (має табличне значення).
Робота з таблицею «Питома теплоємність»
V. Чайнвород
Рух по спіралі від клітини з зірочкою
н
|
а
|
н
|
н
|
я
|
н
|
а
|
п
|
р
|
з
|
л
|
е
|
й
|
в
|
у
|
м
|
і
|
а
|
і
|
а
|
є
|
н
|
е
|
т
|
і
|
н
|
к
|
ц
|
,
|
а
|
о
|
з
|
у
|
л
|
н
|
т
|
и
|
і
|
г
|
Р*
|
|
м
|
ь
|
і
|
и
|
т
|
н
|
я
|
л
|
о
|
п
|
к
|
з
|
ц
|
а
|
н
|
а
|
н
|
з
|
у
|
и
|
а
|
і
|
в
|
у
|
в
|
о
|
с
|
о
|
т
|
с
|
!
|
(Розум полягає не тільки в знанні, але й в умінні застосовувати ці знання на практиці)
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Розв’язування задачі з коментуванням
Задача1: Яку кількість теплоти необхідно надати олії об’ємом 1л, щоб її температура змінилась на 20 0С?
Відповідь: 32,4 кДж
Задача2: Стальному бруску масою 500 грам передано 1,25 кДж теплоти. На скільки змінилась температура бруска?
Відповідь: 5 0С
VII. Підсумок уроку
- Кількість теплоти
- Питома теплоємність заліза дорівнює 460 Дж/(С*кг), що це означає?
- Яка кількість теплоти виділяється при охолодженні мідної болванки, маса якої 1 кг, на 1 К?
VIIІ. Домашнє завдання
Єдиний шлях, який веде до знання –
це діяльність
Б. Шоу
§52, конспект
Вправа 31 (1-3)
|